I Drukpa
Drogon Tsangpa Gyare Yeshe Dorje - 1-szy Gjalłang Drukpa przyszedł na świat pośród cudownych znaków i pomyślnych omenów w Njangto Szulaj w prowincji Tsang w 1161 roku. Kiedy urodził się cały owinięty w błonę, jego rodzice byli tak przerażeni, że porzucili go. Orzeł, który w rzeczywistości był emanacją dakini, chronił go swoimi wielkimi skrzydłami, aż dziecko przerwało nogami błonę, pozostawiając na pobliskiej skale głęboki odcisk stopy.
Po przyjściu na świat Tsangpa Gyare został rozpoznany i wychowany przez kilku siddhów tamtych czasów. Wiadomości o jego niezwykłych narodzinach szybko rozeszły się w wiosce, przyciągając wielu ludzi, gromadzących się dookoła jego rezydencji, aby otrzymać błogosławieństwo. Jednakże dziecko było zbyt małe i wolało bawić się z rówieśnikami, którym siadając na skale dawało nauki o buddyzmie. Młody Tsangpa Gyare dojrzewał by zostać mistrzem Sutrajany i Tantrajany.
Kiedy Tsangpa Gyare dorósł został uczniem Linczen Repy, opanowując Mahamudrę i Sześć Jog Naropy. Poprzez przekształcanie prany (energii) w nadi (subtelnych kanałach) i praktykę ciepła wewnętrznego (tummo) stał się odporny na skrajne temperatury gorąca i zimna. Nawet w zaśnieżonych górach ubierał tylko białą bawełnianą szatę i podobnie jak Milarepę zwano go "repą" - odzianym w bawełnę joginem.
Po osiągnięciu całkowitego duchowego urzeczywistnienia, Tsangpa Gyare udał się do Lodrak w centralnym Tybecie. Odkrył tam skarb ezoterycznych instrukcji medytacyjnych zwany "Sześć Równych Smaków", który Reczungpa - podobny księżycowi uczeń Milarepy, przywiózł z Indii i ukrył, aby został odnaleziony we właściwym czasie przez odpowiednią osobę - dla pożytku przyszłych pokoleń. Później, pod drzewem, pod którym medytował trzy miesiące bez zmiany pozycji, pojawiło się przed nim siedmiu Buddów, ujawniając mu najbardziej ezoteryczne rdzenne instrukcje, zwane "Siedem Pomyślnych Nauk".
Tsangpa Gyare, zobowiązany przez swojego rdzennego guru Lingchen Repę, by powszechnie nauczać, założył klasztor Szedrup Czoekor Ling w Ralung, w Tsang. Następnie Tsangpa Gyare udał się do U, aby założyć duże centrum klasztorne, w szczególnie odpowiednim dla duchowej praktyki miejscu. Kiedy wraz ze swymi uczniami dotarł do Namhji-phu, 9 smoków (później powiedziano, że były manifestacjami dziewięciu indyjskich mahasiddhów) powstało z ziemi i wzniosło się, grzmiąc niczym pioruny, podczas gdy na ziemię cudownie spadł deszcz kwiatów. W taki sposób linia stała się znana jako Sekta Smoka lub Drukpa ("druk" oznacza smok po tybetańsku). Założony tam klasztor Druk Seła Dziangciub Ling (Przebudzone Miejsce Najwyższej Linii Smoków) przez długi czas pozostał najważniejszym klasztorem linii Drukpa Kagyu, zaś miejsce, dla upamiętnienia pomyślnego pojawienia się dziewięciu smoków, zostało nazwane Nam Druk, co dosłownie oznacza "Niebiański Smok".
Tsangpa Gyare odkrył na zboczu Tsari - górze świętych pielgrzymek, pełne mocy miejsce poświęcone Czakrasamwarze. Na tym niezwykłym zboczu zobaczył swojego jidama Czakrasamwarę, który przepowiedział mu, że będzie przyszłym Buddhą Möepą. Zgodnie z tajemnymi instrukcjami dakiń sprawił też, że wiele skarbów Dharmy w południowym Tybecie stało się dostępnych.
Dzięki swoim duchowym osiągnienciom 1-szy Gjalłang Drukpa stał się znany jako Druk Taczaj Khjenpa, Wszechwiedzący Smok, przez szacunek nazywany także "Dzie Drukpa" (Pan Mistrz - Smok) lub "Drukczien" (Wielki Smok). Chociaż często znany był jako Drukczien Rinpocze właściwym imieniem tego oświeconego Lamy i wszystkich jego inkarnacji jest Gjalłang Drukpa.
Tsangpa Gyare był sławnym nauczycielem, w którego naukach czasami brało udział nawet po 50 000 ludzi.Odnotowano, że miał 88 000 wybitnych uczniów z których 28 000 było oświeconymi joginami. Jego szkoła stała się znana ze względu na czystość, prostotę i ascetyzm jej zwolenników oraz głębię duchowych nauk. Napisał sławny komentarz do tantry Czakrasamwary i szeroko nauczał.
Tsangpa Gyare odszedł w 1211 roku w wieku 51 lat. Kiedy palono jego ciało, serce, język i oczy pozostały nietknięte. Na jego czaszce wypalił się wizerunek Arja Awalokiteśwary, Mandziuśriego i Wadżrapaniego, a na 21 kręgach kręgosłupa pojawiło się 21 wizerunków Arja Awalokiteśwary. Ponieważ w relikwiach Tsangpa Gyare pojawiły się różne formy Czenrezig Bodhisattwy Wielkiego Współczucia, jego zwolennicy żywią silną wiarę, iż był on rzeczywiście emanacją tego Bodhisattwy. Tłumaczy to dlaczego Tsangpa Gyare powraca wciąż od nowa, życie za życiem, strzegąc dobrobytu istot, szczególnie tych, którzy podążają śladami Linii Smoka. Tsangpa Gyare przepowiedział, że po nim sukcesorami linii będzie 9-ciu Dzierżycieli Siedziby z tytułem "Sengej" (co oznacza lew po tybetańsku), po nich pojawi się trzech Dzierżycieli Tronu, którzy będą emanacjami Awalokiteśwary, Mandziuśriego i Wadżrapaniego. Następnie powróci on aby przewodzić osobiście.
Wśród jego uczniów Gyalwa Gotsangpa rozpowszechnił tradycje Drukpa w zachodnim Tybecie, a jego zwolennicy nazwani byli stronnikami Wyższej Szkoły Drukpa. Zwolennicy Czodzie Lorepy rozszerzyli działalność jako Niższa Szkoła Drukpa. Onray Dharma Senghe zainicjował Centralną Szkołę Drukpa, a Pairiwa rozpoczął Linię Wielkich Duchowych Synów Centralnej Szkoły Drukpa. Inny uczeń Tsangpa Gyare - Phaya Druggom Zhigpo (1208-1276) udał się do Bhutanu, podążając za przepowiednią swojego nauczyciela, który polecił mu podróż na południe Tybetu. Założył tam pierwsze klasztory Drukpa w Pchachok Deng i Tago.