Phagmo Drupa (1110-1170)

Phagmo DrupaPhagmo Drupa urodził się we wschodnim Tybecie, w biednej rodzinie, która zarabiała w nieuczciwy sposób. Phagmo Drupa pozostał jednak niewzruszony wobec złego prowadzenia się rodziny. Jeszcze jako czterolatek przyjął
ślubowania mnisiego nowicjatu i rozpoczął duchową praktykę. Podróżował do centralnego Tybetu, by otrzymać dalszy trening od zamieszkujacych okolicę Lamów.
Otrzymał  intelektualny i duchowy trening od szeregu wykwalifikowanych mistrzów, w tym Dzietsun Sakjapy, który nauczył go całości nauk Lam-Dre. Phagmo Drupa osiągnął mistrzostwo w zakresie wielu tantr i z wielką powagą
praktykował medytację. Potrafił pozostawać całe dni w medytacji, całkowicie wchłonięty w stan przejrzystości i błogości. Demonstrował już właściwości urzeczywistnionego praktykującego, nawet przed spotkaniem Gampopy. W każdym swoim działaniu przejawiał skromność i sprawiedliwość wobec wszystkich, niezależnie od ich statusu społecznego i zamożności. Okazywał szczególne współczucie i zrozumienie wobec tych, którym powodziło się gorzej i stale dawał im swoje dobra, nawet jeśli nie wystarczało ich dla niego samego. Co ważniejsze Phagmo Drupa, był wdzięczny, iż służy wszystkim istotom bez wyjatku.

Pomimo swoich duchowych osiągnięć, Phagmo Drupa wciąż czuł, że potrzebuje przewodnictwa wykwalifikowanego mistrza na ścieżce. Dlatego też udał się do klasztoru Dagla Gampo. Na widok Gampopy i po krótkiej rozmowie z nim, Phagmo Drupa natychmiast rozpoznał swój umysł mądrości i w pełni urzeczywistnił ostateczną prawdę. W przeciągu następnych dni osiągnął całkowite mistrzostwo w bezpośrednim urzeczywistnieniu Mahamudry.

Przez resztę swojego życia, z nieustającą wytrwałością kontynuował praktykę medytacji, stanowiąc przykład dla innych. W późniejszym czasie założył klasztor w Tybecie centralnym i miał niezliczoną ilość uczniów, spośród których ośmiu najbardziej urzeczywistnionych ustanowiło osiem mniejszych szkół Kagyu. Linchen Repa, który został duchowym nauczycielem i przewodnikiem 1-szego Gjalłang Drukpy, był jednym z ośmiu uczniów wybranych do kontynuacji jego linii.