Geneza Linii Drukpa

Mistrzowie Linii

 

Linia uzyskała nazwę Drukpa w dwunastym wieku, kiedy Avalokiteśvara, Wielki Władca Uniwersalnego współczucia zamanifestował się w Tybecie, przyjmując ludzką formę wybitnego ucznia Mahasiddhy Lingchen Repy.Tę wzniosłą istotę zwano Drogon Tsangpa Gyare, Drogon znaczy Obrońca Istot, Tsang- urodzony w kraju Tsang, Gya- ze szlachetnego chińskiego klanu, Re - odziany w bawełnę jogin.

1DrukpaDruk znaczy po tybetańsku "smok" i odnosi się także do dźwięku pioruna. W 1206 roku dokładnie 800 lat temu, Tsangpa Gyare Yeshe Dorje ujrzał dziewięć smoków wznoszących się ku niebu nad okolicą Namdruk. Po tym pomyślnym wydarzeniu nazwał swoją linię "Drukpa" lub "Linia Smoka".

Tsangpa Gyare został założycielem linii i jest znany jako Pierwszy Gyalwang Drukpa. Tsangpa Gyare został przepowiedziany w wielu Sutrach i Tantrach i rozpoznano go jako niekwestionowaną emanacja Naropy (1016-1100). W Tantrze Podstawowej Manjushrego (Toh. 543), Budda Siakjamuni mówił o nadejściu Tsangpa Gyare:

 

Trzy tysiące lat po mojej nirwanie
pojawi się Sonam Nyingpo
W jego przyszłej inkarnacji w krainie śniegów
Urodzi się wśród ludu Hwashang (Chińczyków)
i otrzyma imię Gelong Yeshe Dorje.
Wyrzeknie się światowego życia
i dobrowolnie obejmie esencjonalne znaczenie.
Doprowadzi czujące istoty do stanu wyzwolenia
i przebywając w esencji wolnej od dwóch skrajności,
sprawi że moje nauki rozkwitną.

Relikwie Pradziad Tsangpa Gyare był jednym z dwóch silnych Chińczyków wybranych do ciągnięcia królewskiego rydwanu, który przewoził cenny posąg Dzioło Siakjamuni do Tybetu, kiedy chińska księżniczka Wencheng z dynastii T'ang poślubiła słynnego tybetańskiego króla Songtsen Gampo (617-650). We wczesnym okresie swojego życia Tsangpa Gyare był nazywany "Gyaton" co dosłownie znaczy "chiński nauczyciel".W ciągu swego życia Tsangpa Gyare odnalazł wiele skarbów świętych nauk i przedmiotów w południowym Tybecie, odkrył również Tsari - święte i pełne mocy miejsce w Tybecie. Przez swoje duchowe osiągnięcia, Tsangpa Gyare zyskał sobie popularność jako Druk Tamchay Khyenpa, "Wszechwiedzący Smok" z szacunku zwano go też "Je Drukpa Mistrz Władca Smoków". Był sławnym nauczycielem na którego nauki przybywało czasem po 50000 ludzi na raz. Zostało zapisane że miał 88000 wybitnych uczniów z których 28000 było oświeconymi joginami. Jego szkoła słynęła z czystości prostoty i ascetyzmu zwolenników i głębi duchowych nauk. Napisał znany komentarz do Tantry Czakrasamvary i powszechnie nauczał.Kiedy Tsangpa Gyare odszedł w 1211 roku w dniu kremacji pojawił się baldachim z tęcz i spadł deszcz kwiatów. Wielu słyszało boską muzykę i czuło w powietrzu piękny zapach. Kiedy skremowano jego ciało, serce oczy i język pozostały nietknięte. Na jego czaszce widniały wizerunki Arya Avalokiteshvary, Manjushr i Vajrapani a dwadzieścia jeden kręgów jego kręgosłupa zmieniło się w dwadześcia jeden małych posążków Avalokitesvary.

Wielu z tych relikwii wciąż można oddać hołd w różnych klasztorach Drukpy i są one dowodem duchowego urzeczywistnienia Tsangpa Gyare.

Królestwo Bhutanu, jedno z kilku pozostałych na tym świecie buddyjskich królestw i czysta kraina Himalajów także przyjęło nazwę "Druk" lub "Druk Yul", co znaczy "Kraj Piorunowego Smoka", a jego lud znany jest jako "Drukpa". Jest tak dlatego, że w XVII wieku jedna z czterech inkarnacji Tsangpa Gyare, Shabdrung Ngawang Namgyal (1594-1651), zjednoczył walczące regiony Bhutanu, zostając tam politycznym i religijnym przywódcą. Za swoich rządów odpowiadał za zbudowanie wielu twierdz, pałaców i klasztorów, jak również za ustalenie wielu bhutańskich zwyczajów tradycji i ceremonii. Ukształtowało to unikalną różną od tybetańskiej kulturę Bhutanu.